dilluns, 18 de febrer del 2013

18/02/2013 Valoració del context del PRACTICUM II



Valoracions i aproximacions al context d'intervenció: Diagnosi  i anàlisi



Viag  reflectir qüestions sobre la meva visió de context del lloc de treball de pràctiques en la PAC del Practicum I  i diversos comentaris sobre el Departament. No obstant això, voldria extendre'm més en alguns aspectes:

Tipus d’institució

El Departament d’Empresa i Ocupació és una conselleria nascuda de la fusió de dos departaments, el Departament de  Treball per una banda i el Departament d’Indústria, per un altra. L’àmbit competencial del Departament és molt ampli. La fusió de dos conselleries tant grans,  no ha estat un  procediment senzill, atès que s’ha tingut que  reunificar tots els serveis comuns relatius a l’àmbit de recursos humans, l’assessoria jurídica, el control pressupostari, el control per part d’intervenció, les funcions de registre, etc.

En concret, els organigrames estan regulats en el marc de la Llei 13/1989. L’estructura és de departaments, secretaries generals, secretaries sectorials, direccions de serveis, direccions generals i altres òrgans actius.

L’organigrama del departament d’Empresa i Ocupació està disponible al web: 
http://www.gencat.cat/temes/cat/treball.htm. Enllaç web de l’organigrama de la conselleria: organigrama

Finalitat del Departament d’Empresa i Ocupació

És el Departament de la Generalitat de Catalunya que te competències en els àmbits d’ocupació, comerç, turisme, consum, economia cooperativa, empresa, energia, mines i seguretat industrial, així com molts altres camps, com per exemple, estrangeria, igualtat, indústria, inspecció de treball, relacions laborals, seguretat i salut laboral, riscos laborals i activitats preventives, accidents de treball o be malalties professionals, telecomunicacions i societat de la informació,etc. 

Segons César Coll, catedràtic de psicologia evolutiva de la Universitat de Barcelona) el psicopedagog ha d’actuar de forma professional en l’àmbit de promoure, incidir, millorar processos d’aprenentatge, entendre com s’està fent el procés d’aprendre per introduir millores i reduir  obstacles. No obstant això, el context no és el que ha de determinar per sí sol la tasca professional del psicopedagog ja que l'essència del psicopedagog és de esdevenir un professional estratègic que orienta, promou processos col·laboratius i metodològics. En aquest cas, en el Departament d'Empresa i Ocupació, un procés d'aprenentatge orientat a desenvolupar la feina professional de tècnics que gestionen programes en l'àmbit de la comunicació i de la formació.

Perspectiva sobre les característiques, la imatge i la naturalesa de la pràctica professional

Hi ha molts aspectes singulars que influeixen en la pràctica professional en el marc d’una administració i en concret del treball en una conselleria gran com és la d’Empresa i Ocupació. A grans trets, destacaria els següents:

  • Complexitat organitzacional
La complexitat de treballar en una gran organització és que les persones treballadores actuen sovint veien únicament una part del procés, sense sovint conèixer les motivacions que hi ha darrera aquelles actuacions, la justificació, origen, importància i compromís en certs programes, etc.

Per una banda, el treball es desenvolupa mitjançant una cadena de procediments.  En definitiva, s’ha de saber “caminar” entre aquest laberint de circuits i possibilitats.

Es podria pensar que no hi ha una dificultat excessivament important en això, però alhora de portar a terme qualsevol iniciativa a la pràctica, es comprova com cada actuació requereix d’un pas on intervenen més actors dels que en un principi s’havien previst, i que depèn del circuit que es comenci hi ha situacions que queden aturades o es fan passos enrera si no es procedeix d’acord amb l’estipulat. Surten noves variables que si no ets una persona que te experiència en la pròpia “casa”, difícilment les podia preveure. En certa manera cal estar molt despert i pendent que en aquest “itinerari” no s’encallin les activitats.

  • Diversitat de dinàmiques
Un altre aspecte a destacar és que cada organització te una dinàmica fortament establerta,  si es tracta d’un servei que ja fa anys que està desenvolupant actuacions, o be és un nou servei. En el cas que sigui una activitat que fa molts anys que les mateixes persones la desenvolupen es creen unes inèrcies, costums molt persistents i arraigades. Això pot suposar un fer alhora d’introduir-hi novetats, millores o simplement algun canvi.

  • Les estructures de funcionament excessivament jeràrquiques poden esdevenir un obstacle
Un altre aspecte que varia segons el lloc concret de treball és que els estaments més consolidats son molt jeràrquics. Aquesta jerarquia límit les possibilitats de treball en equip ja que la informació no es comparteix sinó que es traspassa d’un estament a un altre en una cadena perdent-se la rapidesa, el valor afegit de les aportacions, fins i tot limita l’entusiasme pel fet de no visionar les iniciatives que una persona pot aportar.

Carles Monereo assenyala algunes de les raons del perquè és tant difícil canviar, i entre elles cita a una existència d'una cultura institucional instaurada poc col·laborativa, o bé biaix de protagonisme i compromís, manca d'incentius, inseguretats, formació inadequada ,etc. Així mateix, “ L’actitud dominant alimenta l’hostilitat, la dependència i la ineptitud, sentiments que bloquegen el desenvolupament de la motivació. Una disciplina democràtica fomenta el desenvolupament intel·lectual mitjançant l’estímul de l’acceptació dels compromisos, el raonament, el pensament creatiu i la responsabilitat”. ( Lluís Blanco i Feli, 1999. La motivació com a criteri avaluador. Teoria atribucional, pàg.3 )

Les persones voldrien continuar allò que proposen, ser valorades per les seves aportacions, continuar els treballs que han impulsat i tot això queda relegat en funció de si l’entorn ho permet, o be els seus caps son proactius i corresponsables en aquestes qüestions i ho treballen suficientment de forma adequada.

  • La incertesa i manca de reconeixement
Em trobo en un moment que és molt complicat, pel fet que hi ha retallades en el sou i en el horari de les persones treballadores a l’administració. Una sensació generalitzada de desvalorització dels serveis públics, d’inseguretat sobre el futur dels treballadors a l’administració. Fins i tot les persones que son funcionàries no tenen clar si algun dia potser el salari no s’ingressi puntualment, o vinguin noves baixades de sou. Es reben correus diàriament sobre les denúncies dels sindicats davant de les noves mesures que volen aplicar al personal d’estaments públics.

  • Altres aspectes lligats a la institució  
Ens situem en una organització fortament afectada pels esdeveniments de caire polític, que afecten el dia a dia de la gestió. Per exemple, qüestions relatives a preguntes parlamentàries, agendes dels responsables fortament canviants segons els esdeveniments socials, nova convocatòria d’eleccions, per tant nous possibles canvis a curt termini, afecten el decurs de les funcions previstes.

A tal efecte, una altra concepte que cal ressaltar és que les limitacions pressupostàries dels programes fan que certes unitats s’hagin quedat sense gaires responsabilitats de feina. No hi ha tants diners per contractes, ni per subvencions. A més se suma el retard en els pagaments pendents de l’administració, les reclamacions de subvencions no aprovades, les consultes del ciutadà, els recursos contra els actes administratius, etc.

És una situació complicada on cal treballar més que mai una de les potes que no pot faltar mai en una feina. La motivació per exercir la professió. El tenir malgrat els problemes un bon ambient de treball, el sentir els motius, el que s’està aportant i aprenent coses noves i que en definitiva es conegui el perquè de la feina, la utilitat del servei públic que s’està oferint, els resultats i sentit de les nostres activitats. Com exposa Monereo (2006) “no hi ha moltes alternatives al respecte: creixem amb i des de l’experiència i només l’experiència ens aporta aprenentatge pels que eduquem i per als que presumptament son educats. Contacte diari intens, l’escolta activa i el diàleg molt diàleg. Seleccionar el que és adequat i deixar de costat les accions innecessàries. Amb les nostres limitacions, respirar l’aire que emana dels processos i facilitar en el que sigui possible que els projectes sorgeixin i arrelin des de les pròpies persones, protagonistes del seu camí de creixement i aprenentatge”.